Analüüsin ennast DigCompEdu pädevusmudeli põhiselt, kus kirjeldan oma seniseid tegemisi ja saavutusi tehnoloogia valdkonnas ning toon välja võimalikud arengukohad. Lisaks määratlen enda eeldatava taseme A1-C2 skaalal.
Pean kaasaegseid lahendusi ja digitehnoloogia kasutamist juba lasteaias väga oluliseks ning usun, et minu senised teadmised ja kogemused antud valdkonnas on üsna head. Samas nagu ka varem olen mainitun, mida rohkem kohtun antud ala spetsialistidega või läbin koolis erinevaid loenguid mõistan ma kui vähe ma tegelikult tean. Üks on aga kindel olenemata minu määratud tasemest, tahan ma ennast kõigis kuues valdkonnas aktiivselt edasi täiendada. Minu suur soov ja huvi on tulevikus veel rohkem oma teadmisi teistele kolleegidele praktikumide kujul edasi anda ja tõsta Eesti lasteaiaõpetajate digipädevust läbi põnevate ja mänguliste näidete ja tegevuste.
Järgnevalt aga minu digipädevuste eneseanalüüs:
Tase | Analüüs | Eesmärgid | |
Kutsealane kaasatus | C1 | Õpetajana kasutan digitehnoloogiat aktiivselt juba üle kolme aasta. Esmase tõuke ja teadmised antud valdkonna osas omandasin Tallinna Ülikooli Alushariduse pedagoog bakalaureusekraadi omandades, kus mul oli võimalus läbida haridustehnoloogi suund. Töökeskkonnas kasutan erinevaid digikeskkondi (Eliis, Harno, gmail, drive jne) suheldes nii kolleegidega kui ka lapsevanematega. Kuna olen viimase paari aasta jooksul osalenud üsna mitmel täiendkoolitusel, olen kokku puutunud erinevate veebi- ja õppekeskkondadega (zoom, meet, teams, google classroom, moodle, eDidaktikum jne). Olen ka ise koolitajana läbi viinud praktikume, kus olen tutvustanud kolleegidele erinevaid digitehnoloogilisi võimalusi, mida kaasata õppetöösse. Juba üle viie aasta kajastan oma tehnoloogiaalaseid teadmisi ja kogemusi isiklikus blogis ning alates käesolevast õppeaastast päris oma isiklikul kodulehel. https://tehnoloogkertu.ee/tutvustus/ | Praktiseerida veel rohkem erinevaid uusi lahendusi ja keskkondi. Viia võimalusel läbi seni omandatud teadmiste ja kogemuste põhjal erinevaid koolitusi ja töötube. |
Digiõppevara | C1 | Lähtun tegevuste läbiviimisel õppijate vanusest, huvidest ja individuaalsetest eripäradest. Sageli viin digitehnoloogilisi tegevusi läbi üks-ühele õppes nii on võimalik igale lapsele individuaalset aega pühendada ja lapsed mõistavad ja saavad aru õpitu sisust. Näiteks viisin mõõdunud aastal eesti teemalise nädala raames läbi tutvumise dataprojektoriga, kus õppija ülesanne oli leida Google otsingumootorist eesti teemaline pilt ning jäädvustada ja dataprojektori abil paberile. Õppijad hindasid omatööd grupis, kus võrdlesime valminud kunstiteoseid ning nende seoseis Eestiga. Link tegevusele: https://kertuht.blogspot.com/search?updated-max=2021-06-21T06:02:00-07:00&max-results=7 Kasutan õppetöös koolieelikutega aktiivselt erinevaid vabavaralisi mänguloome keskkondi.Üheks lemmiks keskkonnaks on Learningapps.org keskkond. Antud keskkonnas loon vastavalt laste huvidele ja võimetele vastavaid õppemänge, mida lapsed sooritavad nii õpptöö raames kui ka vabategevustes. Lisaks täiendan isikliku blogi erinevate digiteemaliste õppetegevustega kus kirjeldan sooritatud tegevusi ning võimalike parenduskohti. Näide õppemängust: https://kertuht.blogspot.com/2021/06/kuidas-sisustada-vabategevusi-ruhmas.html Näide tegevusest: https://tehnoloogkertu.ee/opetajakertu/vandersellide-esimene-paris-voistlus/ Iga õppeaasta alguses palun lapsevanematel allkirjastada dokumendi kus vanem luba oma last jäädvustada pildi/video kujul ning kasutada seda hariduslikul eesmärgil. Kokkuleppel vanematega ei lisa ma pilt materjali juurde laste nimesid ning informeerin lapsevanemaid kui pilt läheb jagamiseks suuremale auditooriumile näiteks avalikud koolitused, rahvusvahelised võistlused jne. Samuti arutame lastega õppetöö raames, mis on autoriõigused, mida peame jälgima näiteks muusika ja pildi valikul ning keda ja kuna tohin üldse pildistada. | Kindlasti tahaksin veel rohkem teada saada autoriõiguse kohta, et minu loodud mängud ja tegevused oleksid alati seadusele ja nõuetele vastavad. Samuti sooviksin tutvuda veel uute keskkondadega, mida siiani ei ole katsetanud. |
Õpetamine ja õppimine | C1 | Kasutan õppetöös aktiivselt erinevaid IKT-vahendeid. Tegevused viin läbi vastavalt teemale lõimides sisse erinevaid tehnoloogilisi vahendeid. Pean oluliseks, et vahend oleks lapsele eakohane ja et laps saaks aru, miks me just antud vahendit tegevustesse lõimime. Olen hiljuti läbi viinud ka koolituse, kus tutvustan kolleegidele ekraanimeedia mõju lapse kognitiivsele arengule ning pööranud rõhku, et me juba lasteaias suudaksime lastele teadustada, kus ja milleks me erinevaid vahendeid kasutada võime. Meie lasteaias on lai valik erinevaid robootikavahendeid. Leian, et on väga oluline,et lapsed juba väga varajases eaks puutuksid kokku erinevate seadmete programmeerimisega. See aitab lastel tulevikus paremini mõista põhjus-tagajärg seoseid ning miks me üldse tehnoloogiat oma ellu vajame. Olen viimastel aastatel koolitanud õpetajaid üle Eesti, kuidas erinevaid IKT-vahendeid lõimida erinevas vanuses õppe-ja kasvatustegevusesse. Läbiviidud koolituste nimekiri: https://tehnoloogkertu.ee/tutvustus/ Selleks, et koolieelikutel oleks praegusel kriisiajal tulevikus koolis kergem pidasin möödunud aastal oluliseks, et 6 aastane laps saaks juba lasteaias ülevaate erinevatest veebisuhtlus kanalitest. Nii viisime erinevaid õppetegevusi läbi Zoom keskkonnas ning külastasime õppekäiguna Zoom vahendusel ka erinevaid hooneid (näiteks ERR hoonet). Lapsed said ülevaate kuidas toimub õppetöö läbi Zoom keskkonna ja kuidas kasutada antud keskkonna tavapäraseid funksioone (kaamera, heli jne.) Samuti viisime erinevaid ühisüritusi peredega läbi veebikeskkonnas(näiteks said lapsed koos vanematega lahendada Kahhuuti): Link: https://kertuht.blogspot.com/2021/06/koolitasime-tartu-lasteaedade-juhte.html | Kuna tehnoloogia on pidevalt arenev siis soovin, et mul jätkuks jõudu ja energiat ning võimalusi ennast pidevalt arendada. See läbi rikastada õppetööd lasteaias igal võimalikul moel. Samuti soovin, et mul oleks võimalik veel rohkem toetada oma kolleege ning avardada nende nägemust tehnoloogia kasutamise osas lasteaia õppetöös. |
Hindamine | B1 | Lapse arengu hindamine käib läbi tavapäraste välja töötatud tegevuste. Eelmisel aastal lõimisin esimest korda tegevustesse sisse ka robootika. Tegevused jäid üldiselt samaks kuid lisanud vahendi tundmise ja juhtimise oskus. Leian, et lapsed suudavad läbi erinevate seadmete ja digimängude ennast palju paremini ja mugavamini väljendada ning tegevused on laste jaoks mängulisemad. Link: https://kertuht.blogspot.com/2021/06/robootika-valjakutse-meie-ruhmas.html | Sooviksin tutvuda ja katsetada spetsiaalseid arenguhindamise mange, mis on loodud digitaaltehnoloogiale põhinedes. |
Õppijate võimestamine | B2 | Antud punkt on hetkel minu jaoks väga päevakajaline, kuna esmakordselt teen ma igapäevaselt tööd rühmas, kus on rohkem kui üks eriline laps. Lapsed on küll erineva diagnoosiga kuid võin kindlalt väita, et üldiselt on digitaaltehnoloogial ja just robootikal väga positiivne mõju kõigile lastele. Huvitav on jälgida ja analüüsida, kuidas lapsed läbi tehnoloogia mõistavad ja katsetavad tegevusi ja valdkondi, millele nad muidu vastumeelsed on. Näiteks on olnud kogemus, kus 6 aastane autismispektri häirega laps ei olnud nõus pliiatsit kätte haarama kuid kui kaasasime õppeprotsessi ozoboti ning joonlugemis teguri soovis laps iseseisvalt robotile vildika abil teekonda luua. Samuti on digitehnoloogia väga tänuväärne abimees kakskeelsetele lastele. Lihtne on Qobo teoga kinnistada liikumissuundi ja näiteks värvuseid. Link: https://tehnoloogkertu.ee/opetajakertu/millest-siis-alustada/ | Saada veel rohkem antud valdkonna kohta teada, et toetada abivajavaid lapsi ning mõista kuidas tehnoloogia abil rikastada nende olemist lasteaias. |
Õppijate digipädevuste arendamine | B2 | Pean oluliseks, et lapsed tutvuksid juba lasteaias interneti ohtudega ning kõige sellega, millega nad võivad nutiseadme vahendusel kokku puutuda. Sellepärast olen koolieelikutega üheskoos vaadanud ja katsetanud Google otsingu võimalusi ja lasknud lastel erinevate mõistete põhiselt leida erinevaid vastein ning neid analüüsida. Samuti on minu jaoks oluline, et kui laps läheb kooli, et tal oleksid juba esmased kogemused veebikeskkondade kohta. Nii katsetasime meie oma koolieelikutega suhtlust Zoom keskkonna vahendusel ja arutasime, kuna ja miks jagada oma pilti ja heli. Möödunud aastal said minu tublid koolieelikud ise ka animatsiooni luua ning see läbi tutvuda Movie Maker keskkonnaga. Lapsed said ise videod töödelda, kui ka helindada. Analüüsisime,millisel juhul tohib üldse inimesest avalikult pilti jagada ning millistel tingimustel võime me mõnda tuttavat muusikapala enda animatsiooni tarbeks kasutada. Link: https://kertuht.blogspot.com/2021/06/erinevad-projektorid-ruhmas.html Link: https://kertuht.blogspot.com/2021/06/koolitasime-tartu-lasteaedade-juhte.html | Tutvuda veel rohkem ise antud valdkonnaga ning juba uute lastega tulevikus veel sihipärasemalt seda teemat käsitleda. |